Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie z wymienionych kryteriów:
w zakresie kultury osobistej jest nienagannie grzeczny, serdeczny, uczynny, życzliwy, koleżeński, akceptowany przez kolegów, przestrzegający norm społecznych, samorzutnie organizuje pomoc dla innych, stosuje się do poleceń i wskazówek nauczycieli, wykazuje wysoką kulturę słowa
w zakresie stosunku do obowiązków szkolnych jest w szczególny sposób zaangażowany w ich realizację, w swoich działaniach wykracza poza wymagania stawiane przez nauczycieli (udział w akademiach, konkursach, zawodach sportowych, aktywna praca na rzecz klasy i szkoły),
wszystkie opuszczone godziny ma usprawiedliwione, nie spóźnia się na zajęcia szkolne
ubiera się stosownie na co dzień i podczas uroczystości szkolnych i środowiskowych, jego wygląd nie budzi zastrzeżeń*
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
w zakresie kultury osobistej spełnia wymagane kryteria w sposób zadawalający
w zakresie stosunku do obowiązków szkolnych w miarę swoich możliwości w sposób nienaganny wywiązuje się z zadań związanych z nauką wszystkich przedmiotów, zawsze starannie i solidnie wykonuje polecenia nauczycieli, bierze udział w życiu klasy i szkoły
wszystkie opuszczone godziny ma usprawiedliwione, a spóźnienia zdarzają się sporadycznie
ubiera się stosownie na co dzień, zdarzyło się jeden raz, że podczas uroczystości szkolnych wygląd ucznia budził zastrzeżenia*
Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
w zakresie kultury osobistej zachowuje się w sposób poprawny, choć zdarzają mu się drobne uchybienia, które nie mają jednak charakteru stałego
w zakresie stosunku do obowiązków szkolnych zdarzają mu się drobne niedosiągnięcia, nie wynikające jednak ze złej woli, nie zawsze angażuje się w działania prowadzone na terenie klasy i szkoły, nie wykazuje własnej inicjatywy
opuścił bez usprawiedliwienia do 15 godzin lekcyjnych w semestrze
zazwyczaj ubiera się stosownie na co dzień, zdarzyło się dwa-trzy razy, że podczas uroczystości szkolnych wygląd ucznia budził zastrzeżenia*
Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
w zakresie kultury osobistej prezentuje niektóre z następujących zachowań: agresja słowna, fizyczna, notorycznie kłamie, tupet, bezczelność, brak szacunku dla nauczycieli, uczniów oraz pracowników szkoły, brak poszanowania dla cudzego i wspólnego mienia, złodziejstwo, używanie tytoniu, alkoholu lub narkotyków, brak poczucia winy i skruchy
w zakresie stosunku do obowiązków szkolnych regularnie nie wypełnia obowiązków uczniowskich, lekceważąco traktuje naukę i nauczycieli, wagaruje, prezentuje inne negatywne zachowania
opuścił bez usprawiedliwienia ponad 15 godzin lekcyjnych w semestrze
uczeń jest zwykle niestosownie ubrany, nie reaguje na zwracane uwagi*
[* stosowny do okoliczności ubiór, stosowny wygląd: - strój codzienny: schludny, skromny, nie budzący zastrzeżeń - strój odświętny: biała koszula i granatowe (czarne) spodnie dla chłopców, biała bluzka i granatowa (czarna) spódnica dla dziewcząt - całkowity zakaz stosowania makijażu i farbowania włosów]
PUNKTACJA MAJĄCA WPŁYW NA OCENĘ Z ZACHOWANIA
Na początku semestru uczeń ma 100 punktów
K R Y T E R I A
PUNKTY DODATNIE (+)
1. Pełnienie funkcji w klasie: - przewodniczący 5 - 10 pkt - z-ca 3 - 5 pkt - skarbnik 4 - 8 pkt - inne funkcje (np. kronikarz) 4 - 8 pkt 2. Pełnienie funkcji w samorządzie szkolnym 5 - 10 pkt 3. Udział w konkursach przedmiotowych I. Etap (na terenie gminy) 10 pkt II. Etap (rejonowe) 20 pkt III. Etap (wojewódzkie) 30 pkt (dodatkowo laureaci konkursu wojewódzkiego 20pkt) 4. Udział w zawodach sportowych: - gminne 5 pkt - rejonowe 5 pkt - powiatowe 10 pkt - międzypowiatowe 15 pkt - półfinał woj. 20 pkt - finał woj. 30 pkt 5. Udział w innych konkursach (w zależności od rodzaju konkursu i zajętego miejsca) 5 - 10 pkt 6. Udział w akademiach szkolnych 2 -10 pkt 7. Pomoc i zaangażowanie w organizowanie imprez klasowych oraz szkolnych 2 - 10 pkt 8. Udział w kołach zainteresowań 0 - 10 pkt 9. Praca w gazetce szkolnej, kabarecie, bibliotece itp. 5 - 10 pkt 10. Praca na rzecz klasy i szkoły (wystrój klasy, gazetki...) 0 - 10 pkt 11. Efektywne pełnienie funkcji dyżurnego w klasie, w szkole 2 pkt 12. Pomoc kolegom w nauce (1 godz.) 2 pkt 13. Wzorowe czytelnictwo 5 pkt 14. Przeciwstawianie się przejawom brutalności, konfliktom, zagrożeniom wypadkowym, niszczeniu mienia, kradzieży 2 - 10 pkt 15. Działalność poza szkołą na rzecz społeczności lokalnej 5 - 10 pkt
PUNKTY UJEMNE (-)
1. Spóźnienie na lekcję bez uzasadnienia 2 pkt 2. Przeszkadzanie na lekcji 2 - 10 pkt 3. Brak zmiennego obuwia 2 pkt 4. Niewypełnianie obowiązku dyżurnego 2 pkt 5. Brak przyborów, książek, zeszytów na lekcji 2 pkt 6. Niestosowne zachowanie się na przerwie, w stołówce szkolnej (krzyki, zaśmiecanie, zaczepianie kolegów, przepychanie się w kolejce... ) 2 pkt 7. Bójki uczniowskie 10 pkt 8. Niszczenie sprzętu szkolnego (koszt naprawy pokrywa uczeń) 5 - 15 pkt 9. Wulgarne słownictwo, oszustwo 5 pkt 10. Wychodzenie poza teren szkoły w czasie przerw lub lekcji 5 pkt 11. Złe zachowanie poza szkołą, na wycieczkach szkolnych 5 -10 pkt 12. Niekulturalne zachowanie wobec pracowników szkoły 5 pkt 13. Niewywiązywanie się z nałożonych dodatkowych obowiązków 5 pkt 14. Opuszczenie lekcji bez uzasadnienia 5 pkt 15. Nieusprawiedliwiony dzień nieobecności w szkole 10 pkt 16. Niszczenie rzeczy innych osób (zwrot kosztów napraw) 10 pkt 17. Wyłudzanie pieniędzy 20 pkt 18. Kradzież 10 - 50 pkt 19. Palenie papierosów (również towarzyszenie palącemu) 20 pkt 20. Dopisywanie stopni w dzienniku; fałszowanie podpisu, zwolnienia 20 pkt 21. Udział w przestępstwie 100 pkt 22. Posiadanie, zażywanie lub rozprowadzanie narkotyków, alkoholu 100 pkt 23. Zniszczenie ważnych dokumentów szkoły 100 pkt 24. Inne wykroczenia przeciw statutowi szkoły 5 - 100 pkt
150 i więcej - wzorowe 80 - 149 - dobre 40 - 79 - poprawne 39 i poniżej - nieodpowiednie
Ostateczną ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy biorąc pod uwagę: - KULTURĘ OSOBISTĄ UCZNIA - STOSUNEK DO OBOWIĄZKÓW SZKOLNYCH - PUNKTACJĘ
Uczeń, nie może otrzymać oceny wzorowej jeżeli:
posiada na swoim koncie (poza dodatnimi) 15 punktów ujemnych
choć raz zdarzyło mu się być ubranym niestosownie do okoliczności.
Opracowano po konsultacji z Rada Pedagogiczną, Radą Rodziców oraz Samorządem Uczniowskim.
mgr Grażyna Kubok, mgr Beata Szałkowska Zespół Szkół Publicznych w Górkach Wielkich |